Ugryź problem i Jedz Jak Mistrz!

Beko ambasadorki 

 

Razem z Moniką Mrozowską i Karoliną Malinowską zapytałyśmy was czy macie pytania dotyczące zdrowego żywienia dzieci i tego jak sobie radzić z niejadkami albo różnymi kulinarnymi gustami waszych maluchów. Wszystkie trzy jesteśmy ambasadorkami akcji Beko Jedz Jak Mistrz, która za cel stawia sobie walkę z otyłością wśród dzieci, oferując nie tylko wsparcie uwielbianych na całym świecie piłkarzy FC Barcelony, ale przede wszystkim ich dietetyków. Kampania, którą zainicjowała firma Beko skierowana jest w szczególności do rodziców dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym, oferując im nie tylko przepisy na zdrowe śniadania, obiady i kolacje, ale także mówiąc, jak sprytnie „przemycić” wartościowe składniki w atrakcyjnej formie i na co zwracać uwagę podczas ich planowania. W ramach akcji miałyśmy kilka razy możliwość gotowania z przepisów przygotowanych przez hiszpańskich specjalistów żywienia i muszę powiedzieć, że nie tylko są łatwe, ale także różnorodne i smaczne. Na stronie Beko Polska jest ich kilkadziesiąt i każda z nas znalazła coś dla siebie, a przede wszystkim coś co chętnie zjadły nasze dzieci, bo o to przecież chodzi w całej akcji. Każda mama ma czasem problem z zachęceniem dzieci do zdrowego jedzenia i jest to absolutnie normalne! Dlatego też zebrałyśmy najczęściej powtarzające się pytania, które zadaliście nam na Instagramie i oto odpowiedzi na 9, które uznałyśmy za najważniejsze. 

Wybrane pytania:

•Co włożyć do śniadaniówki dziecka, które ma już dość kanapek i wrapów?

@one_morning_caffe: Co w śniadaniówkę do szkoły? Kanapki i wrapy się znudziły, a owoce to zuoooo. 

Śniadaniówki to zawsze spore wyzwanie, bo muszą nie tylko apetycznie wyglądać, świetnie smakować, przetrwać w plecaku kilka godzin, ale też zawierać w sobie coś, co dziecko będzie mogło łatwo zjeść. To co dla mnie jest oczywiście najważniejsze to świadomość, że daję dziecku wszystkie witaminy i mikroelementy, które pomogą w nauce i zapewnią energię na cały dzień. Dzieci często nie chcą jeść kanapek mówiąc, że są nudne i po kilku godzinach w śniadaniówce przestają wyglądać i smakować zachęcająco. Zawsze staram się, żeby posiłek apetyczny i zainteresował też inne dzieci, a wtedy mam pewność, że mój syn go zje. Z własnego doświadczenia mogę polecić wytrawne babeczki np. takie ze szpinakiem albo wege-bajtsy, bowiem są idealne na raz i przypominają kształtem ciastka, które dzieci przecież uwielbiają. Dorzucam też do śniadaniówki kulki mocy, które można przygotować z najróżniejszych składników. Ja preferuję te z orzechami, daktylami i kakao. Uwierzcie mi, dzieciaki je uwielbiają. 

•Co polecasz na ciepłe śniadania zimą?

@podomowemu.pl: Co na śniadanie, aby było ciepłe? Idzie zimno i warto jeść ciepłe śniadania. 

Przyznam, że ciepłe śniadania w tygodniu to prawdziwy hit dla całej mojej rodziny. Wiem jednak, że dla wielu mam to trudne ze względu na poranne zabieganie i rozgardiasz. Muszę przyznać, że najczęściej stawiam na jajeczne śniadania: jajecznicę, rozmaite omlety z dodatkiem pokrojonych warzyw i ziaren czy szakszukę. Kiedy mam naprawdę mało czasu warzywa kroję wieczorem, żeby rano móc szybko wysypać je do miski i wymieszać z jajkiem. Fajnym rozwiązaniem są też jaglanki z bakaliami na ciepło, kasza gryczana na słodko czy np. jabłkowe placuszki z ricottą. Chętnie podaję też dziecku ciepłe tosty z warzywami i serem. Do tego ciepłe kakao albo ulubiona herbata i można wyruszać w świat. 

•Jak zachęcić nastolatków do zjedzenia czegoś innego niż fast food?

@fotografia_grafika: Monia, jak zachęcić nastolatków do jedzenia czegokolwiek innego niż fastfood i słodkie napoje? Nie chcą jeść nic innego. 

Zachęcenie nastolatków do jedzenia może być trudne, ale nie poddawajmy się. Wszystko można rozwiązać sposobem. 😉 Jeśli Wasze dzieci faktycznie chcą jeść tylko fast foody, to nie pozostaje nam nic innego, jak trochę oszukać ich kubki smakowe i podawać im ich zdrowe odpowiedniki. Burgery, pizzę, hot dogi czy frytki można zrobić z najróżniejszych warzyw i nie zatapiać ich w tłuszczu. Osobiście bardzo lubię burgera z kotletem z czarnej fasoli albo łososia i niskotłuszczową pizzę. Od lat stawiam też na frytki z batatów, bo są zdrowsze niż te z ziemniaków. Przepisy na takie dania znajdują się na stronie internetowej Beko w zakładce Jedz Jak Mistrz i muszę przyznać, że sprawdzają się rewelacyjnie. Ostatnio hitem w moim domu są kuleczki z ryżu i szynki, które podaję z sosem pomidorowym domowej roboty i oczywiście paluszki z kurczaka. Obie przekąski wyglądają jakby wyszły prosto z fast foodowej kuchni, a są pełne witamin i dobroczynnych składników. A co najważniejsze są pyszne i można je łatwo zjeść bez użycia sztućców.

•Jak przekonać dzieci do surówek i buraków?

@endzi07: Moja zmora…dzieci nie jadają surówek…kapusty kiszonej, buraków, samo zdrowie, jak nakłonić dzieci 4 i 6 lat?

Przede wszystkim ważne jest ciekawe podanie i wymyślenie interesującej potrawy. Położone na talerzu warzywa czy surówki często nie wyglądają zachęcająco. Proponuję zabierać dziecko na zakupy i pozwalać mu samemu wybierać owoce i warzywa, opowiadając, że każde jest inne i ciekawe, a jeśli nie macie na to czasu możecie zawsze zaangażować je w przygotowywanie posiłków. U mnie w domu sprawdza się to fantastycznie. Najprościej jest zrobić z tego zabawę. Warto wymyślić historię, którą łatwo dopasujecie do przygotowywanego obiadu czy kolacji i niech dziecko wczuje się w rolę. Pozwól mu też trochę się ubrudzić, bo w końcu cała frajda z gotowania i jedzenia polega na tym, że robi się to głównie rękami i nie trzeba się niczym przejmować. Przepisów na surówki czy dania z kiszonej kapusty i buraków jest wiele. Co więcej, są one nawet polecane przez piłkarzy FC Barcelona. Możesz wykorzystać to jako dodatkowy atut i powiedzieć dziecku, że jego idol sam zjada takie pyszności. Cała tajemnica w zachęcaniu dzieci do jedzenia polega na tym, żeby pokazać im, że to nie są dziwne i ponuro wyglądające potrawy, ale coś co zrobiły „same” i wiedzą skąd się wzięło. Jeśli zachęcimy dziecko od najmłodszych lat do pomagania w kuchni i pokażemy mu, że to fajna zabawa, z której powstaje coś pysznego, to zaprocentuje to w przyszłości. 

•Skąd czerpać inspirację na smaczne i zdrowe słodkości?

@lepszajka: A ja poproszę o inspirację na naprawdę smaczne zdrowe słodkości – prowadzę z synkiem codzienną walkę – od momentu wyjścia z przedszkola – o nie kupienie słodyczy, nie dawanie nic w domu, nie zachodzenie do sklepu. 

Pomysłów na zdrowe słodkości, w których nie ma białego cukru i zbędnych składników jest sporo. W moim domu królują smoothie np. z banana i daktyli, albo banana i kokosa. Oba mają piękny czekoladowy kolor, co już daje przewagę i pomaga w przekonaniu dziecka do wypicia tej bomby witaminowej. Do pochrupania proponuję ciasteczka z rodzynkami albo masłem orzechowym i czekoladowymi chipsami, bo niby są normalnymi słodyczami, ale mają dobre składy😊 Ważne jest też podsuwanie dziecku orzechów, bo są świetnym zamiennikiem np. dla chipsów czy cukierków. Jak to robię? Przygotowuje batoniki z granoli i np. moreli, bo dobrze sklejają ziarna i dają słodki smak. Polecam wam też brownie z cukinii i kakao. Przepis poznałam przy okazji gotowania z mamami w ramach akcji Beko Jedz Jak Mistrz i od razu podbił moje serce, a mój syn wręcz się go domaga. Najlepsze jest to, że nawet nie podejrzewa co to pyszne ciasto ma w środku 😉 A jeśli nie lubicie cukinii, śmiało można ją wymienić na czarną fasolę lub przemycić do ciasta marchew i podawać brownie ze zdrowym twistem, które nie będzie bombą kaloryczną, a da całej rodzinie sporo radości. Według mnie gotowanie dla dzieci to magia wymieniania składników i łączenia ich w kreatywny sposób, tak aby to co jest mniej lubiane sprytnie przemycić. Prawda jest taka, że maluchy jedzą oczami (i nosem 😉), więc jeśli zobaczą i poczują brownie, to będzie to ponad połowa sukcesu. 

•Jak przemycić do diety dziecka zielone warzywa takie jak np. brokuły i groszek?

@aabezet: Jak przemycić zielone warzywa takie jak brokuły, groszek itp.?

Ojj chyba większość dzieci nie lubi brokułów i ma problemy z ich zjadaniem. Można to bardzo sprytnie rozwiązać, robiąc z nich np. kotlety, nuggetsy albo babeczki. Nie wymagają wiele pracy, a można w nich umieścić praktycznie wszystkie warzywa i doprawić tak, aby dziecko nie wyczuło nielubianego przez siebie smaku. Kotlety z brokułów i marchewki (dla pięknego koloru) podaję na obiad, a nuggetsy na kolację. Hitem są też babeczki szpinakowo-brokułowe, które odpowiednio doprawione smakują całej mojej rodzinie, a mam też zwyczaj podawania ich, kiedy przychodzą znajomi z dziećmi i choć na początku patrzą na nie podejrzliwie, to wystarczy, że ktokolwiek z nas zje jedną, a reszta magicznie znika. A jeśli chcecie podać na obiad coś co rozgrzeje w nadchodzące zimne dni, możecie wypróbować zupę z groszku i szpinaku. Dopiszcie do niej historię o eliksirze, albo magicznej potrawie rodem z Harrego Pottera i maluchy będą zajadać ze smakiem, w końcu Popeye też zjadał szpinak, żeby być silnym, i to prosto z puszki. 😉

•Co zaproponować 14 letniej córce, która właśnie postanowiła zostać wegetarianką? 

@gosia12369: Moja 14 letnia córka właśnie postanowiła zostać wegetarianką, zupełnie nie mam pomysłu na jedzenie na wynos do szkoły, dopiero teraz zauważyłam, że całe nasze menu kręciło się wokół mięsa. Straszne. 

Jeśli Twoja córka chce przejść na wegetarianizm, to nie ma w tym nic złego. Trzeba to jednak zrobić z głową i sprytnie zastąpić wszystkie witaminy i minerały, które normalnie dostarczane byłyby do organizmu w potrawach z dodatkiem mięsa, którego zasadniczo jest w naszej diecie za dużo. Organizmy nastolatków ciągle się rozwijają i kształtują, więc nagłe odstawienie wartościowych i potrzebnych składników może wpłynąć na nich bardzo niekorzystnie. Do szkoły proponowałabym wytrawne, warzywne babeczki albo batoniki z owoców i orzechów, które dostarczą rozwijającemu się organizmowi niezbędnych olejów i tłuszczy. Możesz też śmiało przygotować dipy np. z pieczonych buraków albo dyni, które córka może zjadać za pomocą pokrojonej w pałeczki marchewki, selera naciowego albo pełnoziarnistych paluszków. Pamiętaj, żeby odpowiednio przygotować się do tego kroku i poszukać informacji o zmianie sposobu odżywiania i diecie roślinnej. Jeśli nie jesteś w 100% pewna, wybierzcie się obie na warsztaty dotyczące kuchni wegetariańskiej albo do dietetyka i porozmawiajcie jak fajnie i zdrowo zastąpić w diecie mięso. 

•Jakie warzywa wykorzystywać w sezonie jesienno-zimowym i jak je podawać mały dzieciom (1,5 rocznej córce)? 

@dominika2540: Jak i jakie podawać warzywa w sezonie jesienno-zimowym 1,5 rocznej córce.

 

Sezon jesienno-zimowy jest wbrew pozorom bardzo wdzięczny, jeśli chodzi o warzywa. Niekwestionowaną królową w tym czasie jest dla mnie dynia, z której można robić nie tylko zupy i placuszki, ale także gulasz, ciasteczka, naleśniki i wszystko to co łasuchy lubią najbardziej. Nie dość, że jest smaczna, to jeszcze ma piękny kolor. Do dyni można dodać buraka, który jest tak zwanym super foodsem i istną bombą witamin i minerałów. Dostarczysz w ten sposób dziecku witamin C, A, E, B6, ale też wapnia, żelaza i magnezu, a to niezwykle ważne nie tylko dla maluchów, ale też dla nastolatków. Pamiętaj, że zupy zawsze możesz dokładnie zblendować i podawać jako kremy. Wypróbuj też paprykę, którą można przygotować na wiele sposobów – ja najbardziej lubię faszerowaną i pieczoną w piecu. Nie zapominajmy, że jesień to czas jabłek i jak najbardziej warto z tego skorzystać. Przeciery, musy i placuszki jabłkowe, a nade wszystko jabłecznik to coś czego nikt sobie nie odmówi, a przy tym jest pewność, że jeśli przygotujesz je sama to nie będą zawierały szkodliwego białego cukru, albo substancji słodzących i konserwujących. 

•Co powinno znaleźć się w jadłospisie 10 latka, który 6 razy w tygodniu ma treningi piłki nożnej? Czy jest jakiś szczególny składnik, który powinien dominować w jego żywieniu?

@ola281274: Witam, co powinno się znaleźć w jadłospisie 10 latka, który 6 razy w tygodniu ma treningi piłki nożnej? Czy jest jakiś szczególny składnik, który powinien dominować w jego żywieniu?

Młodzi sportowcy to bardzo ciekawy temat. Oprócz właściwej diety i zachowania odpowiednich proporcji grup spożywczych trzeba w tym przypadku pamiętać również o odpowiednim nawodnieniu organizmu i uzupełnianiu mikroelementów, które wytracają się z organizmu podczas intensywnego wysiłku. Jeśli Twoje dziecko chce być piłkarzem i trenuje 6 razy w tygodniu, to idea akcji Jedz Jak Mistrz, potrawy w niej proponowane i jej ambasadorowie będą dla Ciebie idealną inspiracją. Na pewno musisz skupić się na tym, aby posiłki, które mu podajesz były lekkostrawne, czyli stawiać raczej na chude mięso, drób i ryby, a także porcje warzyw do każdego posiłku. Ważne jest, żeby wspomagać właściwą budowę mięśni, pomóc w tym może połączenie bardzo lubiane przez dzieci, czyli jogurt i naturalne płatki zbożowe. Dodaj do miski garść różnych orzechów i kawałki owoców, a całość posłodź miodem. Dzięki takiemu połączeniu zapewnisz małemu mistrzowi porządną dawkę energii i podstawę do odpowiedniego rozwoju. Polecam również omlety, czy to na śniadanie czy kolację. Wykorzystuj w nich najróżniejsze warzywa i mieszaj np. ze szpinakiem czy papryką. 

Dostałyśmy też dużo pytań dotyczących żywienia dzieci z alergią pokarmową, anemią czy celiakią. To bardzo poważne i złożone pytania, które trzeba dokładnie przeanalizować i skonsultować z lekarzem. Jeśli wasze dzieci chorują lub mają problemy z przyswajaniem jakiś składników, pamiętajcie, że niesamowicie ważna jest wizyta u lekarza i badania. Zdrowie, prawidłowy rozwój i odporność maluchów bierze się z jelit i tego co jemy, więc nie wolno bagatelizować długotrwałych sygnałów organizmu dziecka, że coś jest nie tak. Badajcie wasze pociechy i konsultujcie się ze specjalistami, bo wielu niepokojących chorób można uniknąć odpowiednio wcześnie dobierając składniki odżywcze i posiłki. Jeśli zainteresowały was potrawy, o których opowiadałam, serdecznie zapraszam was na mojego bloga i stronę Beko do zakładki Jedz Jak Mistrz, gdzie znajdziecie ponad 100 przepisów, na pyszności które wymieniłam, ale też na wiele innych inspirujących kulinarnych cudów. Pamiętajcie, że każdy z nas, a przede wszystkim nasze dzieciaki powinny jeść jak mistrz! 

Wszystkie przepisy i porady najdziecie tutaj: http://www.beko.pl/jedzjakmistrz/ 

wokvegetablelasagnewithcreamcheeseovernightoatslentilsoupwithvegetables

Dodaj komentarz