Jak zrobić pierwszy krok do zmiany?

Agnieszka Mielczarek blog

Zrób mały krok dziś , a jutro zobaczysz swoją nową drogę do równowagi. Często słyszę , że najtrudniej jest zacząć. Jak zacząć, jak się motywować? Trzymać się sztywno ustalonego planu czy czasem mogę się skusić?

Musisz wiedzieć, że nie ma jednej drogi i jednego rozwiązania. Dlatego coaching jest idealną metodą pracy w przypadku wprowadzenia zmian w swoim życiu. Ustalamy drogę indywidualnie wg  zapotrzebowań Klienta,  jego słabości ale wykorzystując jego  potencjał.

Niemniej jednak, najczęściej moi klienci wolą metodę małych kroków. Co to oznacza? Zaczynamy od planu żywieniowego bo to z nim najczęściej najpierw chcą pracować. Umawiamy się na minimum tydzień a najczęściej na 21 dni roślinnych. Dieta wegańska , bez mąki, bez cukru za to oparta na kaszach, warzywach, pestkach i orzechach. Nie jesteśmy głodni, mamy mnóstwo energii i jemy smacznie. Co jemy ? 30 dniowy program posiłek po posiłku, dzień po dniu macie opisane w książce ” Jak schudnąć po 40 stce”. Tak naprawdę jest to program dla każdego i w każdym wieku. 90 przepisów bardzo prostych, roslinnych, smacznych z naszego lokalnego warzywniaka.

Po tych 21 dniach wprowadzamy raz na 4 dni po kolei : jaja, mięso, nabiał, ryby, mąke (jeśli klient chce wrócić do bardziej „klasycznej” diety. Dlaczego raz na 4 dni? To podstawa diety eliminacyjno-rotacyjnej. Podstawa dla alergików i osób, których nie stać na badania alergii pokarmowych , które zalecam (Immu Pro). Pozwala to na obserwacje przez te 4 dni reakcji organizmu na dany składnik. Reakcja może być różna, od zatrzymania wody w organiźmie (świadczącej o stanie prozapalnym na dany składnik) a zatem przybrania na wadze , po uczucie zmęczenia, reakcję jelit: biegunka , zaparcia, wzdęcia. Może się zdarzyć rownież reakcja skórna, zaczerwienienia, liszaje, trądzik, ale i migrena. Dieta rotacyjno-eliminacyjna pozwala nam w warunkach domowych sprawdzić jak indywidualnie reagujemy na dany składnik. Napiszę kiedyś o tym więcej.

Przez pierwsze 21 dni, dajmy sobie czas na trzymanie się sztywno ustalonego planu. Aczkolwiek, jeśli z jakichkolwiek powodów nie udało Ci się trzymać planu przez 21 dni bo na przykład były imieniny etc, nie załamuj się, nie myśl o sobie źle, poprostu najlepsze co możesz zrobić- kontynuuj TO CO ZACZĘŁAŚ. Taka sytuacja, zdarzy się jeszcze wiele razy. Nie zawsze pozwalaj sobie na „skuchy” ale też bądź dla siebie wyrozumiała jeśli tak się zdarzy.

W między czasie lub na kolejnych spotkaniach sprawdzam, jak klient funkcjonuje w domu, w pracy, jak radzi sobie ze stresem , ogólnie jak żyje i gdzie potrzebuje wsparcia by żyć tak jak chce żyć?..w końcu z tym najczęściej do mnie trafia. Chce zmienić, swoje życie, swoją dietę, swoje myślenie o sobie..o innych…A ja jako coach jestem wsparciem i strażnikiem tej zmiany.

Będę pisać o tym wszystkim dalej, gdyż dieta to jedno ale najważniejsza jest głowa- to ona podejmuje decyzje co zjemy..jak żyjemy i o tym będę pisać by dać Ci wsparcie.

Zatem mały krok, jest póżniej częścią długiej, inspirującej drogi. Wypisz Twój pierwszy krok , do zmiany o której marzysz. Chcesz zacząć się zdrowo odżywiać? Co od jutra możesz zmienić? Dodaj kolejną rzecz od następnego tygodnia. Przez 4 kolejne tygodnie stopniowo , możesz zmienić bardzo dużo, a przede wszystkim dodasz sobie odwagi i wiary, że możesz. Stawiaj łatwy do osiągnięcia cel by poczuć satysfakcję z jego osiągnięcia np: znajdę pomysły na 7 zdrowych śniadań (lub kolacji, jak wolisz) zrobię zakupy i przez tydzień nauczę się je przygotowywać i jeść.

Jeśli czujesz się zagubiona nie tkwij w bezruchu, podejmij decyzję i obserwuj co się dzieje, dawaj sobie wsparcie dobrze o sobie myśląc. Pamiętaj co powiedział tajemniczy filozof Rumi: kiedy zrobisz krok pojawią się drogi….